Verslag-Gletsjer wandeling

Nog een avontuur: de gletsjerwandeling (van Karin)

In de tweede week van onze vakantie hebben we (onder begeleiding) een fantastische gletsjerwandeling gemaakt.
’s Morgens vroeg lekker ontbeten met de hele groep, lunchpakketjes klaargemaakt en vooral veel water ingeslagen. Met onze busjes gingen we eerst onze begeleiders ophalen en daar was ook het verhuurbedrijf van schoenen. Een paar stevige, het liefst hoge, schoenen was namelijk een prΘ. Terwijl een aantal reisgenoten schoenen ging passen ging de rest genieten van een werkelijk prachtig uitzicht.

Gletsjerwandeling-1

Daarna ging de bustocht verder. Onze 2 begeleiders stapten in hun eigen auto en reden voor ons uit. Bij een parkeerplaats stopten we uiteindelijk en onze begeleiders gaven ons uitleg over hetgeen ons te wachten stond.

Gletsjerwandeling-2

Een eindje verderop stond een hut waarin de houwelen, schoenijzers en helmen lagen. Op het gras lagen onze tuigjes uitgespreid met de bijbehorende touwen. Alles werd gepast en afgesteld dus het feest kon beginnen. Voordat we uiteindelijk bij de gletsjer zouden zijn, moesten we nog zo’n 3 kwartier wandelen. Dus gingen we op pad. Over zand- en bospaden, water en vooral veel stenen, heel veel stenen kwamen we uiteindelijk bij de voet van de gletsjer aan.

Gletsjerwandeling-3

Daar aangekomen trokken we onze uitrusting aan, werden we aan elkaar gekoppeld en werd alles nogmaals goed gecontroleerd. Onze begeleiders gaven ons nog wat laatste tips en daarna gingen we op weg. De eerste passen waren wat onwennig maar al gauw ging het beter. We stonden op een gletsjer!
Heel rustig aan gingen we steeds verder naar boven. En als er een fotootje gemaakt moest worden stopten we gewoon even; het was tenslotte vakantie! Inmiddels waren er nog meer groepen aan de wandeling begonnen maar de gletsjer was breed genoeg om elkaar niet in de weg te lopen.
Het uitzicht naar boven en beneden was werkelijk adembenemend.

Gletsjerwandeling-4

Midden op de gletsjer pauzeerden we om onze boterhammen en andere etenswaar te nuttigen.
En om van het uitzicht en het zonnetje te genieten natuurlijk. Onze begeleiders gaven daar nog wat informatie over het ontstaan van de gletsjer.
Toen we voldoende uitgerust waren begonnen we aan onze tocht naar beneden. We waren nog steeds aan elkaar gekoppeld dus degene die op de heenweg achteraan liep, liep nu dus vooraan.
Eenmaal weer beneden bij de voet van de gletsjer wierpen we nog een blik omhoog: dat hadden we toch maar mooi gedaan!

Gletsjerwandeling-5
We trokken onze uitrusting weer uit en begonnen aan de wandeling terug naar de bus.
Het was fantastisch en echt de moeite waard!